Treść wybranej strony
Baby blues (smutek poporodowy, przygnębienie poporodowe)

Nadszedł w końcu tak długo oczekiwany dzień, Twoje maleństwo przyszło na świat. Patrzysz na nie i ogarnia Cię radość, głaszczesz, przewijasz i karmisz. Przychodzą goście, gratulują, zachwycają się dzidziusiem, jak Ty. Z niecierpliwością czekasz na całą resztę Waszego życia. Dzieje się tak, jeśli znajdujesz się wśród zaledwie 20% młodych mam. Jeśli jesteś wśród pozostałych 80% prawdopodobnie z przerażeniem zauważasz, że Twoje odczucia są zupełnie inne. Jesteś zmęczona, zniechęcona, rozdrażniona, denerwuje Cię płacz dziecka, nie masz sił, aby się nim zajmować i winisz się za wszystkie takie myśli.

Niepotrzebnie, nie jesteś złą matką, prawdopodobnie przechodzisz właśnie przez okres nazywany smutkiem lub przygnębieniem poporodowym, znanym też pod nazwą baby blues. To minie, jednak przyda Ci się garść informacji o tym, co to takiego i jak możesz sobie pomóc.

Baby blues pojawić się może około 3 - 4 doby po porodzie i trwa najczęściej od 2 do 3 tygodni. Czujesz wtedy, że brakuje Ci sił i chęci, aby zajmować się nowo narodzonym dzieckiem, sobą, czy domem. Nie są znane przyczyny występowania tego stanu, podejrzewa się, że wpływ na wahania nastroju mogą mieć zmiany hormonalne, po porodzie spada bowiem poziom progesteronu i estrogenów. Nie ma jednoznacznych dowodów na tę teorię, jednak leczenie depresji poporodowej (która ma podobne objawy, o czym za chwilę) poprzez podawanie estrogenów bywa skuteczne.

Nie bez wpływu na Ciebie pozostaje to, co wydarzyło się w ostatnim czasie z Twoim organizmem. Zaczynając od początku ciąży przeszedł on przez wiele zmian, w ostatnich tygodniach i dniach przed porodem zapewne odczuwałaś wiele niedogodności związanych zarówno z rozmiarem brzucha, obciążeniem kręgosłupa oraz nóg, jak i swoją wagą. Następnie urodziłaś dziecko, to wielki wysiłek i stres. Po takich dziewięciu miesiącach przydałby Ci się urlop i wypoczynek, jednak przed Tobą kolejne ważne zadanie, opieka nad malcem, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. To nic dziwnego, że odczuwasz zmęczenie.

Ogromne znaczenie ma również Twój stan psychiczny. Niezależnie od tego, jak wiele informacji o opiece nad dzidziusiem i rad zgromadziłaś w czasie ciąży, o tym, jak będzie się Wam żyło razem, przekonujesz się właśnie teraz, dopiero gdy maleństwo przyszło na świat. Być może nie wszystko jest tak, jak sobie wyobrażałaś, może dziecko często płacze, mało śpi i nie jest takie ładne, jak noworodki w czasopismach. Być może trudno Ci je nakarmić, przystawiasz je do piersi, a ono zamiast ssać, wciąż płacze. Być może jesteś zła na siebie, że w Twojej głowie pojawiają się takie myśli, obawiasz się, że nie kochasz maluszka, tak jak powinnaś i boisz powiedzieć o tym komuś, aby nie uznano Cię za złą matkę.

Tak? To tekst o Tobie? Świetnie się składa, ponieważ mam dobre wieści: przechodzi przez to większość kobiet, które zostają matkami. Przede wszystkim wyrzuć z głowy wszystkie obrazy i podszepty, które sugerują, że dobra mama, to idealna mama. Zastąp je stwierdzeniem, że dobra mama, to szczęśliwa mama. Nie musisz robić wszystkiego sama, pozwól aby pomógł Ci tata dziecka, a także Wasi bliscy. Mogą oni na przykład wykąpać malca, mogą też zająć się zakupami, przygotowywaniem posiłków, czy sprzątaniem, a Ty będziesz miała kilka chwil dla siebie. Znajdź osobę, której będziesz mogła opowiedzieć o swoich uczuciach i obawach, przekonasz się, jaka to ulga. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z pielęgnacją dziecka albo z Twoim stanem zdrowia, nie wahaj się zapytać położnej. Poszperaj też w Internecie, dużą pomocą mogą okazać się fora internetowe, na których mamy dzielą się swoimi przeżyciami, zapewne tam również uzyskasz wsparcie, a także podpowiedzi rozwiązań różnych dręczących Cię wątpliwości. Spędzaj dużo czasu ze swoim dzieckiem, pozwól, aby oczarowało Cię swoim ciepłem, zapachem, maleńkimi paluszkami i wpatrzonymi w Ciebie oczkami. No i nie zapominaj, że wciąż jesteś kobietą i żoną, jakkolwiek kusząca wydaje się wizja dresu i koszulki nocnej noszonych cały dzień, zapewniam, że poczujesz się lepiej, zakładając na siebie coś ładnego, układając włosy i nakładając lekki  makijaż. Spróbuj, nic nie tracisz, a takie drobiazgi mogą sprawić, że poczujesz się o wiele lepiej. Wiem o tym, bo sama jestem mamą.

Kolejna dobra wiadomość jest taka, że ten stan przygnębienia dość szybko mija. Może jednak zdarzyć się tak, że po dwóch lub trzech tygodniach nie zauważasz żadnej poprawy, być może Twoje przygnębienie to nie baby blues lecz depresja poporodowa, która zaczyna się podobnie. Wtedy na pewno przyda Ci się pomoc psychologa i choć trudno zapewne przyznać się przed samą sobą do tej choroby i podjąć decyzję o leczeniu, to pamiętaj, że im szybciej to zrobisz, tym szybciej wszystko wróci do normy, a Ty będziesz mogła cieszyć się swoim dzieckiem i macierzyństwem. Powodzenia!!!

 

Źródła:
www.ciazowy.pl [01.2011];
"Problemy okołoporodowe kobiet w okresie okołoporodowym", dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka, Fundacja Rodzić Po Ludzku.

Aktualności
Zamawianie leków przez internet więcej » Z rakiem szyjki macicy trzeba walczyć! więcej » Misioterapia w Centrum Zdrowia Dziecka więcej » Nowe Centrum Stomatologii więcej » Innowacyjny zabieg w Gorzowie Wlkp. więcej » Stowarzyszenie pomaga szpitalowi więcej »
Najnowsze publikacje
Menopauza i klimekterium ? więcej »
Mechaniczne sposoby zapobiegania ciąży więcej » Karmienie pierisą - mity, fakty! więcej » Jedenasty tydzień ciąży więcej »
Ostatnio dodane przychodnie
NZOZ Plac Kolegiacki Spółka z o.o. - pl. Kolegiacki 12 a, Poznań więcej » Lewkowicz Ewa lek. stom. ul. Promienista 12d Poznań - więcej » KRYST-DENT ul. Przybyszewskiego 11 Poznań - więcej » Jurczyszyn Adam psychiatra ul. Słowackiego 55 Poznań - więcej » Internistyczna Poradnia Specjalistyczna ul. Kasprzaka 16 Poznań - więcej » Małecki Leonard ginekolog położnik ul. Miodowa 48 Poznań - więcej »
Nasi partnerzy